2012. gada 19. februāris

Norwegian Wood

"Norwegian Wood" ir vjetnamiešu režisora Anh Hung Tran filma pēc japāņu rakstnieka Haruki Murakami grāmatas motīviem.

Ar Haruki Murakami literatūru pirmo reizi iepazinos Zviedrijā - pilsētiņā Örebro - studentu kopmītnēs. Mana draudzene Nastja bija ļoti aizrāvusies ar šo rakstnieku, un tā kā viņai bija līdzi Murakami stāstu grāmata (neatceros gan kādā valodā: latviešu, angļu vai krievu), mēs mēdzām stāstus lasīt kopā. Biežāk gan viņa lasīja, un es klausījos. Stāsti bija patiešām neparasti, jocīgi... Smieklīgi, smeldzīgi... Dažādi... Atceros vienu stāstu par pāri, kas dzīvoja pie vilciena sliedēm... kur bija ļoooti skaļi... (varbūt kaut ko jaucu), bet droši vien tas bija tieši no Murakami stāsta... :)

Lai arī Murakami daiļrade mani ieintriģēja, kopš "zviedru laikiem" ar viņa darbiem nebiju sastapusies. Protams, daudz dzirdēju un veikalos arī redzēju grāmatas, bet lasījusi vairs nebiju.

Atceros, ka Nastjai bija arī grāmata "Norwegian wood" (tieši angļu valodā), uz kuras lasīšanu arī es biju rindā, bet, tā kā draugi lietuvieši bija uzzinājuši, ka grāmatā ir erotiskas ainiņas, tad savu rindu es tā arī nesagaidīju! :)

Jocīgs nosaukums "Norwegian wood" - es padomāju jau toreiz... Bet Nastja man skaidroja, ka ar norvēģu mežiem grāmatai nav nekāda sakara. "Norwegian wood" ir viena no grupas The Beatles dziesmām.

Pirms kāda gada es uzzināju, ka grāmatai ir iznākusi ekranizācija. "Hmmm, gribētos noskatīties," es iedomājos... Bet tajā brīdī filmu nekur nevarēju atrast... Un tad par Murakami kārtējo reizi aizmirsu... Līdz portālā Satori.lv ieraudzīju publicētu BBC sižetu par dīvaino un visā pasaulē slaveno japāņu rakstnieku... Vakar noskatījos... Un nolēmu vēlreiz izmēģināt laimi filmas "Norwegian wood" meklēšanā interneta tīklos. Atradu. Tai pašā vakarā arī noskatījos... Tagad zinu, kā japāņu valodā ir "Paldies" = aregato :) (vismaz skan šādi)...  Filmā ļoti bieži skan šis vārds, un tas rada iespaidu, ka japāņi ir ļoti pieklājīgi. :) Patiesībā tā arī ir. Zviedrijā pazinu dažus studentus no Japānas. :)

Ļoti patika filmu skatīties oriģinālvalodā (ar angļu valodas subtitriem). 

Filma ir par studentu vecuma jaunekli, kurš mēģina tikt skaidrībā ar savu dzīvi. Un mīlestību. Kas ir mīlestība? Vai mīlestība ir upurēšanās? Kaisle? Gaidīšana? Kopīga sāpe un pārdzīvojumi?

Visu filmu caurvij arī nāves tēma, izskanot domai, ka nāve ir daļa no dzīves... Un ka tuvu cilvēku nāves pārdzīvošana nekad nekļūs vieglāka... Lai arī cik nāves dzīves laikā tiktu pārdzīvotas.

Šajā gadījumā nāve kļūst arī par šķērsli jauniešu mīlestībai. Kā? Jāskatās filma. 

Filma patiks tiem, kam patīk mierīgas, dziļas, pārdomas raisošas un, jā, arī smagas filmas.



Nav komentāru: